Клімат та основні кліматотвірні чинники.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Запитання-відповідь.
- Що таке погода?
- Які ви знаєте елементи погоди?
- Чому погода змінюється?
- Чи залежать елементи погоди один від одного? Наведіть приклади такої залежності..
- Назвати типи погоди.
Учні отримують картки із завданнями (Додаток А).
Мотивація навчальної діяльності.
Поки у нас холодна погода, десь на іншому кінці Землі сонячна і тепла погода. Багато людей їдуть відпочивати і грітися на теплому сонечку. Сьогодні ми з’ясуємо, у чому причина відмінностей і куди треба їхати взимку, щоб погрітися на сонечку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття «Клімат».
2. Основні кліматотвірні чинники.
2.1.Радіаційний.
2.2.Циркуляційний.
2.3.Підстильна поверхня.
3. Карта кліматичних поясів.
4. Зміни клімату.
1. Поняття «клімат».
«Пригадайте, яка основна ознака погоди? Вірно. Погода мінлива. Уявіть собі, що погода – це людина, яка живе у селі. Що робить селянин весною? (готує землю, саджає картоплю та іншу рослинність). А влітку? (Заготовляє сіно для худоби …). Що робить селянин восени? (Збирає урожай, готується до зими). А взимку? (святкує новорічні та різдвяні свята та ін.). Тобто протягом року заняття селянина змінюються, як і погода: від жаркої влітку до холодної взимку. Але щороку режим селянина повторюється знову і так багато років. Те ж саме і з погодою. Щороку на зміну весні приходить літо, а потім осінь і зима. Такий багаторічний режим погоди називається кліматом. Отже, клімат – це багаторічний режим погоди».
2. Основні кліматотвірні чинники. Короистуючись маиеріалами параграфу 36. в зошитах складіть схему "Чинники клімату"
2.1. Радіаційний.
Учитель за допомогою ілюстрування пояснює(з елементами бесіди) радіаційний чинник.
- Ви вже знаєте, що зміни погоди залежать від нерівномірного нагрівання земної поверхні. Земля має форму кулі. Тому розподіл сонячної енергії, а відтак і тепла неоднаковий. Куди надходить найбільше сонячної енергії?
- Отже, найтепліше буде … (на екваторі). А найхолодніше … (на полюсах).
2.2. Циркуляційний.
: «За допомогою якого канцелярського приладу ви можете намалювати рівне коло? Вірно, за допомогою циркуля. Слово «циркуляція» - означає кругообіг, тобто це слово позначає певний рух. На формування клімату впливає рух (циркуляція) повітряних та водних мас. Ви вже знаєте, що існують постійні та змінні вітри.
- Назвіть постійні вітри (пасати та західні).
- Звідки дмуть західні вітри? (із заходу).
- У яких широтах дмуть західні вітри? (у помірних)
Зверніть увагу на Фізичну карту. Більша частина Європи, а також Україна лежать у помірному поясі. Із Західні вітри дмуть з океану.
- Океанічні повітряні маси сухі чи вологі? (вологі).
- Яку ж погоду вони приносять у Європу та Україну зокрема? (вологу).
- А що було б, якби у помірних широтах були не західні вітри, а східні, і дули б вони із Азії, то яку погоду приносили б в Україну, вологу чи суху? (суху).
Крім повітряних мас циркулюють також водні маси. На картах ви можете побачити в океані червоні та сині стрілочки. Це теплі та холодні течії. Детальніше ви про них дізнаєтесь, вивчаючи це одну оболонку Землі – гідросферу. Вони також впливають на формування клімату».
Замалюйте у робочих зошитах.
Течії | Погода |
Теплі | Волога та тепла |
Холодні | Суха та холодна |
2.3. Підстильна поверхня.
«Третій чинник – це залежність клімату від самої земної поверхні, на яку надходить сонячне ви проміння. Впливає як рельєф, так і колір поверхні. Розглянемо, як впливає рельєф».
|
3. Карта кліматичних поясів.
Знайдіть в атласах карту "Кліматичні пояси" ,названі пояси, запишіть з підручника визначення поняття кліматичних поясів: «Зверніть увагу на карту кліматичних поясів. Скільки їх є? Назвіть їх. Існують основні та проміжні кліматичні пояси. До основних належать: екваторіальний: він лише один; тропічні; помірні; арктичний та антарктичний. До перехідні: субекваторіальний, субтропічні, субарктичний та субантарктичний».
Учні складають таблицю:
Кліматичні пояси | Температура, оС | Опади | Сезонність |
Екваторіальний | Високі: +24…+28 | Вологе повітря. Велика кількість опадів. | - |
Тропічні | Високі: влітку +35, взимку +20 | Сухе повітря | - |
Помірні | Вище 0 влітку та нижче 0 взимку | Опади нерівномірні | 4 сезони |
Арктичний та антарктичний | Холодно. Температури нижчі 0. | Сухе повітря | - |
4. Зміни клімату.
Опрацюйте пункт: «Чи може клімат змінюватися» і дайте відповіді на наступні запитання:
- Чи може клімат змінюватись?
- Які приклади зміни клімату можете назвати?
- Чи змінюється клімат у наш час?
. Узагальнення та систематизація вивченого.
- Що таке клімат?
- Які кліматотвірні чинники можете назвати?
- Поясніть радіаційний чинник.
- Поясніть циркуляційний чинник.
- Поясніть чинник підстильної поверхні.
- Які кліматичні пояси можете назвати?
Завдання 1. У яких одиницях вимірюються наступні показники?
1. Хмарність.
2. Вологість повітря.
3. Вітер.
4. Опади.
5. Температура.
6. Атмосферний тиск.
А. м/с; кількість днів з переважаючим напрямком (Пн, Сх…)
Б. мм.рт.ст.
В. Бали
Г. мм %
Д.
Завдання 2. Якими приладами вимірюються наступні показники?
1.
Хмарність.
2.
Вологість повітря.
3.
Вітер.
4.
Опади.
5.
Температура.
6.
Атмосферний тиск.
А. Опадомір, снігова рейка.
Б. Градусник.
В. Барометр.
Г. Флюгер.
Ґ. Гігрометр.
Д. Людське око
Мета: сф
Завдання 3 . Якими приладами вимірюються наступні показники?
1.
Хмарність.
2.
Вологість повітря.
3.
Вітер.
4.
Опади.
5.
Температура.
6.
Атмосферний тиск.
А. Опадомір, снігова рейка.
Б. Градусник.
В. Барометр.
Г. Флюгер.
Ґ. Гігрометр.
Д. Людське око
Немає коментарів:
Дописати коментар