Розділ 6. Я у світі інформації.
Урок 47 Права і відповідальність медіа: де баланс?
У цій темі йдеться про права і відповідальність медіа, регулювання та са морегулювання медіасередовища, а також загрози свободі слова і журна лістській діяльності. Ключові поняття: суспільний інтерес, замовні мате ріали, приватність, журналістська етика, цензура, самоцензура.
Ключові здобутки у вивченні теми
Думаємо, аналізуючи права медіа та міру їхньої відповідальності. Дбаємо про право збирати, обробляти і передавати інформацію без обме жень зі сторони держави.
Діємо, визначаючи рівень достовірності інформації та вчимося розпізна вати неправдиву інформацію.
Громадянська реклама
Наша свобода залежить
від свободи преси.
Якщо її обмежити, то це означатиме, що вона буде втрачена.
Томас Джефферсон,
третій президент США (1801–1809)
Хто і з яких причин, на вашу думку, може обмежити свободу слова. Наведіть приклади. Модуль 1 Чи може преса (медіа) бути всюдисущою: писати і фільмувати що завгодно У Міжнародному пакті про громадянські та політичні права і в консти туціях більшості держав світу (зокрема, України), йдеться про те, що право на свободу думки і слова та право на збирання, зберігання та поширення інформації може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку.
Стаття 34 Конституції України
«Здійснення цих прав (права на свободу слова та доступ до інформа ції ― ред.) може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформа ції, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупере дженості правосуддя».
Цікаво знати
Рекомендації експертів Ради Європи щодо захисту приватності у роботі ЗМІ Медіа можуть збирати і поширювати інформацію про приватне життя публічних осіб за їхньої згоди (публічні особи ― це особи, які обіймають по сади публічної служби та / або користуються публічними ресурсами, а та кож особи, які відіграють певну роль у громадському житті ― в політиці, економіці, мистецтві, соціальній сфері, спорті чи у будь-якій іншій галузі).
Аналізуємо ситуацію:
Вбивство Анни Лінд: як реагували медіа
«10 вересня 2003 року... Початок шостої вечора за стокгольмським ча сом… По всіх каналах шведського телебачення біжить рядок: “Терміново! Екстрено!” Повідомляється, що на міністра закордонних справ країни Анну Лінд скоєно замах… Невідомий завдав їй кілька ударів ножем, після чого втік з місця злочину. Усе сталося в центрі столиці, в найбільшому су пермаркеті, куди Лінд зайшла одна без охорони по дорозі зі служби додо му. Важко поранену пані міністра було доставлено до Каролінської лікарні. Трохи пізніше, у щоденній вечірній газеті “Експресен” (“Expressen”), яку читає майже 900 тис. шведів, з’явився репортаж з місця трагедії, який су проводжувався фото з подробицями транспортування пораненої жінки». Джерело: www.medialiteracy.com.ua
«В Анни залишилося двоє синів (8 та 10 років), і для них бачити такий знімок було справжнім потрясінням, яке ще більше підсилювало отриману від непоправної втрати психологічну травму… Проте, з іншого боку, Лінд була на той час найвпливовішим політиком у країні, жителі якої цілком могли претендувати на отримання усіх новин щодо цієї події».
Йоран Андерсон, шведський медіапедагог
Ознайомтеся з інформацією, висловіть свою думку щодо етичного ас пекту висвітлення в медіа цієї трагічної події.
Знайдіть у стрічці новин інформацію про різні події, що трапилися упродовж дня, тижня. Наприклад, замахи, катастрофи, злочини тощо. Виберіть окремі з них та проаналізуйте, яким чином журналісти пода ють цю інформацію.
Визначте, у яких ситуаціях з боку медіа відбувалося порушення прав людини на приватність.
Тема дотримання права приватності у ЗМІ є дискусійною. У цьому і по лягає свобода, і чим вищим є її рівень, тим вищим повинен бути рівень від повідальності тих, хто доносить до медіаспоживача інформацію. Вона не має перешкоджати суспільству й кожному з його громадян, вона має бути етичною та правдивою, не спотворювати картину світу й не маніпулювати свідомістю.
Модуль 2 Чи може бути вільною преса, діяльність якої контролюють. Цензура і самоцензура
Цензура ― контроль вла ди за змістом і поширенням інформації, у деяких випад ках ― також приватного лис тування, з метою обмеження або недопущення поширен ня ідей і відомостей, визна них владою шкідливими, небажаними для неї або су спільства в цілому.
Журналісти можуть виконувати функцію громадського контролю за умови відсутності на них тиску з боку влади.
Однією з найбільших загроз реалізації свободи слова є цензура. Цензура в медіа має декілька форм:
⌘ вимога узгоджувати певну інформацію перед її оприлюдненням; ⌘ заборона поширення, перешкоджання тиражуванню і розповсю дженню інформації;
⌘ обмеження доступу аудиторії до тих чи інших медіа.
Відповідно до українського законодавства цензура є забороненою. Цензура характерна для практики тоталітарних режимів і спостерігається також в країнах, що перебувають на шляху до демократизації.
Цікаво знати
Темник ― своєрідний наказ про спосіб подання інформації. У 2001– 2004 рр. керівництво українських медіа отримували детальні інструкції з Адміністрації Президента щодо того, яким чином треба висвітлювати в но винах політичні події в Україні (що ігнорувати, а на що звертати увагу). Ці темники мали на меті висвітлювати у ЗМІ діяльність влади в позитивному світлі.
Дискусія Війна на Сході України та свобода слова
Починаючи від весни 2014 року в Україні триває війна на Сході України. В останні роки українське суспільство активно обговорює: чи має право держава додатково обмежувати свободу преси і доступ до інформації при висвітленні воєнних дій.
ДПС не пустила в Україну журналістів з Італії, Чехії та Росії
Державна прикордонна служба не допустила для в’їзду в Україну гро мадян Італії, Чехії та Росії, які планували висвітлювати події 2 травня 2018 року в Одесі.
Про це повідомляє прес-служба Держприкордонслужби.
Зазначається, що впродовж лише 1 травня ДПС 2018 року не допустила в’їзду в Україну проросійськи налаштованих осіб ― громадян Італії, Чехії та Росії.
«Двох іноземців не пропущено через кордон в аеропорту „Бориспіль” на підставі інформації, яка надійшла від інших правоохоронних органів. Йдеться про те, що не пропущені громадяни Італії та Чехії, які неправдопо дібно висвітлювали події, що відбувалися протягом останнього періоду в Україні», ― сказано в повідомлені.
Джерело: https://www.pravda.com.ua/news/2018/05/2/7179295/
Проаналізуйте ситуацію. Яким є ваше ставлення до таких подій? Обґрунтуйте свою позицію.
Наведіть приклади з історії, коли розвинуті демократії застосовують заходи щодо обмеження права на доступ та поширення інформації й свободу слова в умовах ведення військових дій.
Громадянська реклама
Вільна преса буває доброю чи поганою, це
правильно. Але ще більш правильним є те,
що невільна преса буває тільки поганою.
Альбер Камю
Модуль 3 Журналістика ― під приціломПраво збирати, обробляти і передавати інформацію без обмежень і
втручання органів державної влади ― одне з основних прав людини.
Щороку у різних частинах світу журналістів, авторів та звичайних
громадян переслідують за висвітлення «заборонених» тем. Якщо раніше
жилет з написом «Преса» захищав, то сьогодні він робить його власника
мішенню.
ВБИТІ ЗА ПРАВДУ
В’ячеслав Чорновіл Павло Шеремет Ганна Політковська Георгій Гонгадзе В’ячеслав Веремій
Перейдіть за QR-кодом і дослідіть, у яких країнах найбільше ув’язнених чи вбитих журналістів. Із чим це, на вашу думку, пов’язано. Складіть перелік журналістів України, які впродовж останніх років були вбиті чи на їхнє життя були здійсненні замахи. Дізнайтеся більше про їхню діяльність та можливі мотиви переслідувань.
Реалізуємо набуті знання та досвід
На Web-сторінці Комісії з журналістської етики розміщено «Етичний ко
декс українського журналіста». Відвідайте сайт, ознайомтеся із текстом ко дексу та дізнайтеся основні принципи діяльності журналістів, яким чином можна подати скаргу на діяльність медіа і журналістів.
Виконайте тест з теми
Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність
1.Повідомлення, текст будь-якого медійного виду й жанру - це ...
а)Медіатекст б)Комунікація в)Публічна інформація г)Меседж
2.Що таке медіа?
а)Комунікаційні засоби суспільного мовлення.
б)Телевізійні канали, що зберігають обробляють і поширюють інформацію.
в)Радіо, телебачення, преса, книги.
г)Способи та засоби передачі інформації, а також середовище, яке вони утворюють.
3.Виберіть види мас-медіа (декілька правильних відповідей).
а)Телебачення, комунальні заклади, державні установи.
б)Інтернет, преса, книги, радіо.
в)Кінематограф, відеоігри, реклама.
г)Агентства, прес центри, громадські організації, державні органи.
4.З якого документу взята ст. 34 "Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право на свободу думки і висловлення власних ... уподобань ..."
а)Конвенція ООН про права дитини.
б)Загальна декларація прав людини. в)Конституція України.
г)Міжнародний пакт про громадянські і політичні права.
5.Цензура - це ...
а)Обмеження свободи слова в інтересах національної безпеки і територіальної цілісності.
б)Контроль влади за змістом і поширенням інформації, що визнана владою небажаною.
в)Необхідна умова для існування демократичної держави.
г)Інструмент влади, що забезпечує порядок і стабільність в державі.
6.Яким вимогам повинна відповідати реклама?( декілька правильних відповідей)
а)розлогість та повнота інформації б)максимум інформації з мінімумом слів
в)скромність у деталях г)доказовість і зрозумілість
7.Слоган-це ...
а)постійний рекламний девіз фірми б) емоційний ефект в)зображення г)вислів
8.Реклама за жанрами поділяється на
а)соціальну, політичну, комерційну
б)економічну, політичну, комерційну
в)соціальну, політичну, економічну
г)соціальну, державну, комерційну
9.Підкуп журналістів, проплачені матеріали або прихована реклама, - це
а)джинса б)"жовта преса"
в)корупція г)порушення журналістської етики
10.Найважливіша ідея публікації, блогу, інтерв'ю, репортажу, фільму, літературного чи музичного твору, призначена для цільової аудиторії, - це
а)меседж б)медіатекст в)коротке повідомлення г)інформація
11."Згадують лише одну торговельну марку; матеріал подає тільки позитивні результати; відображено позицію тільки однієї сторони, говориться про успіхи підприємства". Це приклад ...
а)політичної "джинси" б)комерційної "джинси"
в)соціальної "джинси" г)корпоративної "джинси"
12.Оберіть твердження, що стосуються пропаганди (декілька правильних відповідей)
а)нав'язати б)передати в)"словесна позолота" г)відкрита
д)викривлено світогляд
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : с.103-109, виконувати тест .
Немає коментарів:
Дописати коментар