Конфлікти і здоров'я. Поняття конфлікту.Види і способи розв'язання конфліктів. Конструктивне розв'язання конфліктів.
Мета: ознайомити із прийомами конструктивного
розв’язання конфліктів; пояснити значення терміна «конфліктоген», навести
приклади конфліктогенів;виховувати толерантне ставлення до інших
людей.
Вивчаємо новий матеріал:
— Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері
назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей —
досить складний і тонкий процес. Кожен із нас учиться цьому все життя,
здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить
часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.
— Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті?Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати? Про це ми з вами і поговоримо на уроці.
Вправа «Асоціативний кущ»— Які емоції й асоціації викликає у вас слово «конфлікт»? (Лайка, сльози, бійки, синці, кулаки, сварки, образи, вбивства тощо)
— Як бачимо, переважають негативні емоції й асоціації.
Невже нічого позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження
тощо)
Конфлікт — сутичка, суперечка, зіткнення протилежних поглядів,
інтересів, бажань, норм поведінки.
·
конструктивні
(творчі),
·
деструктивні
(руйнівні),
·
стабілізаційні.
Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, котра
безпосередньо цим займається, — конфліктологія. Що ж таке конфлікт?
Висновок. Конфлікт — це процес різного загострення протиріч і
боротьби двох чи більше сторін.
Ø
Чи
були ви коли-небудь учасником якогось конфлікту?
Ø
Де у
вас виникають конфлікти?
Ø
Час
минає. Конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте якийсь конфлікт?
Ø
Вам
неприємно про це згадувати?
Ø
Ви
про це згадуєте із задоволенням?
Ø
Вам
однаково?
Ø Ви б хотіли про це забути?
4. Складання «Формули конфлікту»
У тлумачному словнику слово «конфлікт» означає
«зіткнення, серйозна розбіжність, суперечка». Для виникнення конфлікту потрібна
конфліктна ситуація.
Ø Яка ж «формула конфлікту»? Конфлікт складений із:
·
проблеми;
·
учасників;
·
конфліктної
ситуації;
·
інциденту.
5. Моделювання конфліктних ситуацій
Пропоную пригадати будь-яку конфліктну ситуацію зі свого
життя і визначити складові конфлікту.
— Існує такий термін «конфліктна особистість». Як би ви визначили риси характеру такої особистості, її ознаки?
Висновок. У такої особистості:
1. Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2. Бути занадто принциповою.
3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
4. Поганий настрій, роздратованість.
5. Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
Ø
Чи
подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю? Чому?
Ø
А чи
не буваєте ви інколи такими особистостями?
Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо
ви програли — значить програли, якщо перемогли — теж програли». Чому? (Обговорення.)
(Здобувши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник?Ви змусили його відчувати вашу перемогу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)
Висновок. Якщо ти прагнеш чогось досягти в житті, ніколи не витрачай часу на сварки. Єдиний спосіб виграти в суперечці — це уникнути її.
УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
УЧНІВ
1. Робота за підручником
Ø
Назвіть
причини виникнення конфліктів.
Ø
Хто
бере участь у конфлікті?
Ø
Що
хоче кожний учасник від конфліктної ситуації?
Ø
Як
почувається кожен із учасників конфлікту?
3. Тестування - виконуйте у робочому зошиті:
Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
1. У громадському транспорті розпочалася голосна сварка.
Ваша реакція:
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю
правою;
в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи «вогонь» на
себе.
2. Чи скаржитеся ви батькам на вчителів?
а) ні;
б) тільки якщо маю для цього вагомі підстави;
в) критикую з будь-якого приводу не лише вчителів, але й
однолітків-підлабузників.
3. Чи часто ви сперечаєтеся з друзями?
а) Тільки якщо вони не ображаються;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки — моя улюблена справа.
4. Ви стоїте в черзі за хлібом. Хоча кількість покупців
невелика, знаходяться такі, що хотять купити хліб поза чергою. Як ви реагуєте?
а) Подумки обурююсь, але мовчу;
б) роблю зауваження;
в) проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
5. У шкільній їдальні вам дали недосолену страву. Ваша
реакція:
а) не здійматиму галасу через дрібниці;
б) мовчки попрошу солі;
в) не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся
від їжі.
6. Якщо хтось у школі випадково наступив вам на ногу:
а) з обуренням подивлюсь на кривдника;
б) коректно зроблю зауваження;
в) висловлюсь по «повній програмі».
7. Якщо хтось із близьких родичів придбав для вас річ,
яка вам не подобається:
а) промовчу;
б) обмежуся коротким коментарем;
в) учиню скандал із коментарями.
8. Не пощастило в лотереї. Як ви до цього поставитесь?
а) Спробую здаватися байдужим;
б) відреагую з гумором;
в) з обуренням висловлюватиму власні думки.
Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали; «б» —
2 бали; «в» — 1 бал.
Інтерпретація результатів:
·
до
10 балів: суперечки й конфлікти — це «повітря», без якого ви не можете жити.
Полюбляєте критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, можете
«з’їсти живцем». Ваша критика — заради критики, не для користі справи. Ваша
нестриманість і грубість відштовхують людей. У вас немає справжніх друзів.
Отже, намагайтеся перебороти свій конфліктний характер;
·
від
11 до 22 балів: ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу й інші
засоби вичерпані. Ви відверто відстоюєте свої погляди, тому маєте славу
конфліктної людини. Насправді ж, конфліктуєте лише за певних обставин;
·
від
23 до 32 балів: на перший погляд ви — тихоня. Насправді — ви тактовна й
миролюбна людина, яка вміє поводити себе в конфліктній ситуації. Ви уникаєте
суперечок і конфліктів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(РІЗНОРІВНЕВЕ)
І рівень — опрацювати матеріал у підручнику- параграф 23-24
ІІ рівень — описати конфлікти, що відбулися з вами або які вам
доводилося спостерігати.
ІІІ рівень — скласти правила спілкування в конфліктній ситуації.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Пропоную вам закінчити вислови.
·
Найголовніше,
щоб обидві сторони бажали... (розв’язання конфлікту).
·
Розберіться
в істинних причинах і зосередьте увагу на проблемі й на тому,... (як її
розв’язати).
·
Пробачення
допоможе звільнитися від того негативу,... (який накопичився в результаті
конфлікту).
·
Дайте
можливість партнерові висловитися,... (уважно його послухайте).
·
Надайте
співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження).
·
Визнавайте
свої помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати).
·
Не
поспішайте реагувати на чуже... (роздратування).
·
Ідіть
на всі можливі... (компроміси).
·
Не
критикуйте особистість партнера. Ніколи не завдавайте емоційної... (шкоди
особистості).
·
Поступайтеся
в дрібницях, щоб добитися... (перемоги в головному).
·
Створіть
можливість гідного виходу із конфлікту, щоб «зберегти... (час і здоров’я).
·
Не
уникайте конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх... (розв’язати або
уникнути негативних наслідків).
·
Пам’ятайте,
що безвихідних ситуацій... (не буває).
Немає коментарів:
Дописати коментар